W związku z rosnącą w iście geometrycznym postępie ilością regulacji oraz wzrostem oczekiwań klientów firm zajmujących się księgowością, dużo firm zaczyna inwestować w narzędzia ułatwiające im tą pracę. Tymi narzędziami są rozwiązania proponowane przez sztuczną inteligencję. Pozwalają one na wykorzystanie komputerów na zupełnie nowym poziomie. Bazując na ostatnich badaniach MI-Boston Consulting Group, około 85% ludzi, wierzy, że sztuczna inteligencja zwiększa konkurencyjność firmy, natomiast 79%, że pomaga zwiększyć produktywność firmy.
Sztuczna inteligencja w księgowości.
Sztuczna inteligencja powoli zmienia sposób pracy w każdej dziedzinie życia. Tym samym zmienia-ją się też oczekiwania klientów względem świadczonych usług. W księgowości sztuczna inteligencja może pomóc w zwiększeniu produktywności oraz przyczynić się do zmniejszenia ilości błędów. Zredukowanie czasu potrzebnego na wykonywanie powtarzalnych czynności pozwoli nam być bliżej klienta i poświęcić mu znacznie więcej czasu. Wprowadzenie nowoczesnych narzędzi powoduje też zwiększenie atrakcyjności firmy dla potencjalnych pracowników, szczególnie z pokoleń dopiero wchodzących na rynek pracy. Musimy też pamiętać, że pokolenie millenialsów, ma jasno sprecyzowane oczekiwania co do technologicznego zaawansowania ich dostawców. Firmy, które do tego się dostosują, będą miały największe możliwości w pozyskiwaniu nowych projektów i klientów.
Sztuczna inteligencja umożliwia dostarczenie raportów dotyczących księgowości praktycznie w czasie rzeczywistym. To umożliwia firmie bardzo szybkie reagowanie na zmiany i lepsze dostosowywanie się do zaistniałych sytuacji. Największe zastosowanie to analiza dokumentów pod kątem potencjalnego wyłudzenia. Algorytmy są w stanie bardzo szybko przeanalizować transakcje i podjąć decyzje o ich poprawności oraz, na podstawie wcześniejszych danych, wykryć te, które mogą być potencjalnie oszukane.
Automatyzacja procesów księgowych pozwoli na szybkie wykonywanie czasochłonnych czynności, które same w sobie nie wnoszą za dużo wartości. W momencie wprowadzenia automatyzacji czas poświęcany na czynności księgowe uwolni się i będzie mógł być użyty do bardziej strategicznych procesów.
Sztuczna inteligencja już jest obecna wielu programach księgowych.
Systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję w procesach księgowych pojawiają się coraz częściej. Przykładem jest oprogramowanie niemieckiej firmy Smacc, które pomaga mniejszym firmom zautomatyzować księgowość oraz raportowanie. Oprogramowanie to używa szeregu narzędzi i te-stów do analizy faktur. Sprawdza, czy została poprawnie wpisana nazwa firmy oraz poprawność numeru VAT. Oprogramowanie po fazie uczenia się przechodzi do ich automatyzacji. Sztuczna inteligencja umożliwia tą naukę oraz ciągłe ulepszanie programu. Oczywiście, w wyścigu o stworzenie jak najlepszego oprogramowania biorą udział też inne duże firmy, oferując rozwiązania umożliwiają-ce coraz szybsze procesowanie dokumentów i uzyskiwanie potrzebnych raportów.
Czynności, w których może pomóc sztuczna inteligencja obecna w programach księgowych to przede wszystkim:
- Zamknięcie miesiąca, im szybciej uda się przetworzyć dokumenty, tym szybciej jesteśmy w stanie otrzymać wynik finansowy. Sztuczna inteligencja nie tylko przyśpieszy obrót dokumentami, ale też przyczyni się do większej ich dokładności.
2. Chatboty, które będą w stanie odpowiedzieć na proste pytania zadawane przez klientów, np. ile jest jeszcze faktur do zapłacenia, jakie są należności od klientów.
3. Zarządzanie należnościami, systemy pomagają w zarządzaniu należnościami, np. poprzez ściślejsze monitorowanie firm, które najczęściej się spóźniają z przelewami.
4. Zarządzanie kosztami, przeglądanie oraz zatwierdzanie przelewów zgodnie z polityką firmy może być zajęciem zajmującym bardzo dużo czasu. Sztuczna inteligencja pomoże nie tylko w sprawdzeniu dokumentów, ale również zwróci uwagę na wszelkiego typu błędy.
Problemy ze sztuczną inteligencją.
Najtrudniejsze w sztucznej inteligencji w tym uczeniu maszynowym jest to, że naukowcy nie do końca są pewni w jaki sposób to uczenie zachodzi i często jego wyniki są zupełnym zaskoczeniem dla zainteresowanych. Modele matematyczne, które są podstawą tego uczenia są bardzo skomplikowane i często nie ma praktycznych możliwości do przeprowadzenia jakichkolwiek zmian. Sztuczna inteligencja w dalszym ciągu nie jest w stanie zastąpić ludzkiej natury. W naszym życiu podejmujemy wiele decyzji, które zależą od kontekstu całej sytuacji i nie można ich tak prosto opisać przy pomocy matematyki. Jako ludzie jesteśmy w stanie zdecydowanie lepiej przedstawić sytuację klientowi i omówić z nim potencjalne decyzje.
Przyszłość księgowych w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji.
Jest bardzo dużo możliwości użycia sztucznej inteligencji w księgowości. Inteligentna automatyzacja czyli rozbudowana wersja automatyzacji procesów pozwala na kopiowanie wzorów ludzkich zachowań na niespotykaną do niedawna skalę. Aczkolwiek księgowe i księgowi nie mają się czego obawiać, o ile będą w stanie działać bardziej jako konsultanci niż osoby jedynie wprowadzające dokumenty księgowe do systemu. Szybkie zmiany w branży oraz coraz bardziej skomplikowane regulacje powodują, że konieczna jest osoba, która umie w sposób prosty i przystępny wyjaśnić klientowi zachodzące zmiany. Jest to szczególnie istotne dla firm, które operują w różnych jurysdykcjach prawnych. Można poradzić sobie z wyjaśnianiem zmian na podstawie jednego kraju, natomiast robienie tego dla wielu krajów jest już bardzo skomplikowane. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Unii Europejskiej, połapanie się we wszystkich zmianach i relacjach jest niezmiernie trudne.
Reasumując, obecna technologia sztucznej inteligencji nie jest w stanie radzić sobie z bardzo skomplikowanymi sytuacjami, jakimi są na przykład rekomendacje co do sposobu przeprowadzenia takiej lub innej operacji gospodarczej. W przyszłości być może systemy będą w stanie wykonywać pracę za nas, aczkolwiek obecnie nie są w stanie poradzić sobie kompleksowością ludzkiej natury.
Zapraszam do kontaktu. Z miłą chęcią pomogę i wyjaśnię.
Sebastian Goschorski, e-mail: sebastian@goschorski.pl
Najnowsze komentarze